درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




 ساخت نانوفیبر برای ترمیم زخم بافت

دانشمندان نانوفیبری ساختند که می تواند بعد از تزریق ، بافت های زخمی را ترمیم کند.

دانشمندان برای نخستین بار موفق به ساخت نانوفیبر کروی و ستاره ای شکل با استفاده از پلیمر های زیست تخریب پذیر شدند که با تزریق این نانوفیبر به همراه سلول به قسمت جراحت دیده ، می توان آن را ترمیم کرد.

این روش جدید ، امیدی است برای افرادی که دچار جراحت های عمیق در بافت های غضروفی خو شده اند و زخم های آن ها ترمیم نشده است.

این روش جدید ، جایگزین مناسبی برای روش ACI است که هم اکنون به عنوان درمان بالینی برای ترمیم غضروف ها استفاده می شود. کیفیت ترمیم در روش ACI خوب نیست زیرا در این روش سلول هایی که تزریق می شوند توسط محیط طبیعی بدن پشتیبانی نمی شوند. نانوفیبر های کروی شکل که در درون آن ها خالی است ، از حفره های بسیاری تشکیل شده اند که به آن ها اجازه می دهد مواد غذایی به راحتی از بین آن ها عبور کند. نانوفیبر ها توخالی به همراه سلول ها به قسمت جراحت دیده بدن تزریق می شوند و بعد از عملیات تزریق ، این نانوفیبر ها تخریب و جذب بدن می شوند و در این هنگام سلول هایی که به بدن تزریق شدند عملیات ترمیم را انجام می دهند.



جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, :: 22:46 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

 

 

 1.      زیست فناوری

زیست فناوری (بیوتکنولوژی) دانشی است آمیخته با اصول و قواعد مهندسی که هدف آن فراهم آوردن امکانات و بهبود خدمات در زمینه های زیستی و در جهت سودرسانی به بشر است.

شروع زیست فناوری با تخمیر سنتی برای تولید نان در مصر و چین همراه بود. بعد از جنگ جهانی اول (1914) زیست فناوری در مرحله جدیدی قرار گرفت و این عبارت (بیوتکنولوژی) ، در سال 1919 از سوی یک مهندس کشاورزی مجارستانی (Karl Ereky) برای اولین بار به مفهوم کاربرد علوم زیستی و اثر متقابل آنها در فناوری های ساخت بشر به کار برده شد. با تولید پنی سیلین در سال 1940 در خلال جنگ جهانی دوم و با توجه به ضرورت های آن دوره ، انقلاب بزرگی در علم بیوتکنولوژی و پزشکی به وقوع پیوست و مهندسی زیست فرآیند به مفهوم واقعی همزمان با تولید صنعتی پنی پنسیلین شروع شد. توسعه مهندسی زیست فرآیند در طی این سال ها با شناخت تکنولوژی تولید پروتئین های تک یاخته (SCP) در سال 1960 دنبال شد. پروتئین تک یاخته در واقع توده سلولی میکروبی است که به عنوان منبع پروتئین برای غذای انسان یا خوراک دام استفاده می شود. در اواخر سال 1970 زیست فناوری راه حل جدیدی برای رفع بحران سوخت و انرزی ارائه داد که در آن تهیه سوخت های زیستی به جای فسیلی مد نظر قرار گرفت. با این حال به دلیل هزینه های بالایی که این پروژه های صنعتی متحمل شدند روند پیشرفت و توسعه متوقف شد و در عمل قابلیت های واقعی این دانش تشخیص داده نشد. اما امروزه ورود تکنولوژی به علم ژنتیک و ابداع شاخه کاربردی جدیدی به نام مهندسی ژنتیک ، به ظهور فناوری های نوین زیستی منجر شده که امکان شناخت توانایی های زیست فناوری را پررنگ تر ساخته است. دو گام مهمی که در آغاز در این زمینه برداشت شد و نقش تکنولوژی را در علوم زیستی به حد اعلی رساند کشف ساختار DNA در سال 1953 دیگری انتقال موفقیت آمیز DNA از یک موجود زنده به یک موجود زنده دیگر در سال 1973 بود. کشف این قابلیت آشکار ساخت که می توان DNA معیوب را به وسیله انتقال قطعات DNA سالم مشابه با آن به سلول ترمیم کرد. به دنبال این موفقیت حیرت انگیز توسعه فناوری زیستی در تمام ابعاد آغاز شد.

تولید انسولین انسانی نوترکیب (1978) ، سنتز هورمون رشد (1979) ، اولین واکسن نوترکیب هپاتیت ب (1986) ، اولین پیوند مغز استخوان میمون و انسان در جهت درمان ایدز (1995) ، ظهور اولین حیوان شبیه سازی شده به نام دالی (1979) و کشف و مطالعه سلول های بنیادی جنینی (1998) گام های دیگری در توسعه و بهبود خدمت رسانی به نسل بشری به کمک زیست فناوری محسوب می شود.

با مطالعه تاریخچه زیست فناوری می توان فهمید که این علم از همان آغاز پیوند جدایی ناپذیری با زندگی روزمره بشر داشته است و اگر چه در آغاز بر صنعت مواد غذایی و تلاش برای رفع مشکلاتی چون سوء تغذیه یا قحطی استوار بوده است. اما امروزه این دانش بیشترین سرمایه گذاری خود را به سمت توسعه روش های نوین از جمله مهندسی ژنتیک و تجاری ساختن محصولات آن سوق داده است. مهندسی ژنتیک امیدوار است بتواند پروتئین های درمانی ، دارو ها ، میکروب ها ، قارچ ها و حتی برخی از سلول های انسانی را برای درمان به کار گیرد. نهیه و تولید صنعتی گیاهان تراریخته برای افزایش کیفیت و خاصیت موتد غذایی و رفع مشکلات تغذیه از دیگر برنامه هایی است که در این عرصه دنبال می شود.

 ادامه دارد....

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



جمعه 10 شهريور 1391برچسب:, :: 22:42 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 برنامه کارگاه های گروه پیشگامان انتقال ژن

و

انجمن بیوتکنولوژی ایران در 6 ماهه دوم سال 1391 

با توجه به استقبال دانشجویان در سال گذشته و جاری نسبت به کارگاه های آموزشی تئوری و عملی برگزار شده توسط گروه پژوهشی پیشگامان انتقال ژن در زمینه های مختلف بیولوژی ملکولی و بیوتکنولوژی، این گروه در ادامه همکاری های خود با انجمن بیوتکنولوژی ایران، جهت ارتقا سطح آموزشی و پژوهشی دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی، برنامه کارگاه های آموزشی عملی خود را در نیم سال دوم 1391 اعلام می نماید. 

برای کسب اطلاعات مورد نیاز هر کارگاه، بر روی عنوان همان کارگاه کلیک کنید.

 

 

عنوان کارگاه آموزشی

تاریخ

ظرفیت

گروه ها

1

اصول Real Time PCR و کاربردهای آن در علوم مختلف

6 و 7 مهرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

 

2

استخراج اسیدهای نوکلئیک (DNA و RNA) از سلول های پروکاریوتی و یوکاریوتی

20 و 21 مهرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

3

آشنایی با اصول PCR  و طراحی پرایمر

4 و 5 آبان ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

4

آشنایی با نشانگرهای مولکولی مبتنی بر DNA (Molecular Markers)

18 و 19 آبان ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

5

مهندسی ژنتیک، کلونینگ ملکولی و انتقال ژن به باکتری

9 و 10 آذر ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

6

آشنایی با آنالیز پروتئین نوترکیب

 (SDS- PAGE & Western Blotting)

23 و 24 آذرماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

آشنایی با اصول تشخیص بیماریهای ژنتیکی و ویروسی مبتنی بر DNA

7 و 8 دی ماه

32 نفر

در قالب دو گروه صبح و بعد از ظهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- دانشجویان و اعضای انجمن بیوتکنولوژی ایران برای ثبت نام از 20% تخفیف برخوردار هستند.

- افرادی که در 5 کارگاه از دوره های برگزار شده قبلی پیشگامان انتقال ژن شرکت کرده باشند از 50% تخفیف برخوردار خواهد گردید.

- دوره ها در آزمایشگاه های جامع تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار خواهد گردید.

- در این دوره ها، برای شرکت کنندگانی که ساکن تهران نیستند خوابگاه با هزینه اندک در نظر گرفته شده است.

- در پایان دوره به شرکت کنندگان، گواهی معتبر با تایید انجمن بیوتکنولوژی ایران اعطا خواهد شد.

- مهلت ثبت نام برای هر دوره، 10 روز قبل از تشکیل آن دوره می باشد.

- با توجه به محدود بودن ظرفیت، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام نمایند.

- علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت www.irgtp.com مراجعه و یا با شماره تلفن های 88200114-021 و 09333954693 تماس حاصل فرمایند.

 

 



دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 22:35 ::  نويسنده : عطیه رجائی

مسابقه آزمايشگاهي زيست شناسي  دبيرستان هاي شهرستان تنگستان

بهمن ماه 1386

سؤالات تئوری

1-  در كدام جانور زير پرده ديافراگم وجود ندارد؟

1) كبوتر        2) موش       3)  خرگوش          4) كانگورو

2- در سرخرگ‌هاي وابران كليه  و سرخرگ ششي به ترتيب چه خوني جريان دارد؟

1) تيره - روشن      2) روشن - روشن          

3) تيره – تيره         4) روشن – تيره

3-  به دهلیز چپ وراست به ترتیب چند سیاهرگ وارد می شود ؟ (اعداد را از راست به چپ بخوانید )

  1) 2-2           2) 3- 4         3)4- 3         4) 4-2

4- باز و بسته شدن روزنه‌ها به  ترتيب بر اساس كدام  فرآيند در سلول‌هاي نگهبان روزنه اتفاق مي‌افتد؟

  1) پلاسموليز- تورژسانس             2) تورژسانس- پلاسموليز          

  3)  تورژسانس – تورژسانس كم    4) تورژسانس زياد - پلاسموليز   



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 22:21 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

مقدمه

زیست فناوری در یک تعریف ساده مجموعه فنونی است که از موجودات زنده برای ساخت و تغییر محصولات و یا بهبود کمی و کیفی حیوانات ، گیاهان و میکروارگانیسم ها در حهت سودرسانی به بشر بهره می گیرد. زیست فناوری به لحاظ خصوصیات ذاتی خود دانشی بین رشته ای است و از این رو نه تنها پیشرفت آن بلکه پیشرفت و تغییر و تحول در علوم مرتبط با آن (مثل ظهور نانوتکنولوژی) منجر به ورود آن به عرصه های نوین علمی و فناوری می شود. زیست فناوری از همان آغاز پیوند جدایی ناپذیری با زندگی بشری داشته است. شروع آن (زیت فناوری سنتی) با تهیه مواد خوراکی مثل خمیر نان ، سرکه ، ماست ، پنیر و ... همراه بود. تهیه سوخت های زیستی به جای سوخت های فسیلی در اواخر سال 1970 ، یکی از اولین گام هایی بود که به کمک زیس فناوری نوین برای رفع بحران سوخت و انرژی برداشته شد.  در سال های اخیر با پیشرفت علم ژنتیک ،  فناوری های نوین زیستی در تمامی ابعاد توسعه یافته است. از جمله آن می توان به تولید گیاهان مقاوم به آفت و یا گیاهان و حیوانات تراریخته ای اشاره کرد که محصول آنها حاوی پروتئین یا مواد دارویی مورد نیاز بدن فرد بیمار است و یا اینکه خواص غذایی آن بهبود داده شده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, :: 22:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

چکیده

اگرچه زیست فناوری در آغاز با تهیه مواد خوراکی مثل خمیر نان ، سرکه ، ماست ، پنیر و ... ، پیوند جدایی ناپذیری با زندگی بشر داشته است ، اما آنچه امروزه به عنوان زیس فناوری نوین از آن یاد می شود تحولاتی است که زیست فناوری به کمک علومی چون مهندسی ژنتیک و فناوری هایی چون فناوری نانو ، در بخش های مختلفی از جمله پزشکی ، کشاورزی و محیط زیست ایجاد کرده است. پیش بینی می شود محصولات زیست فناوری در بخش پزشکی ، ( داروهای نوترکیب برای درمان بیماری های صعب العلاجی چون MS ، آلزایمر ، ایدز و انواع سرطان) و در بخش کشاورزی ( گیاهان تراریخته و ضد آفت برای تأمین نیازهای غذایی بشر) تا چند سال آینده قسمت عمده ای از بازار جهانی را در اختیار خود گیرد. تسخیر بازار توسط این محصولات ، جوامع را الزاماً به سمت استفاده از آن ها خواهد برد. سرمایه گذاری های کلان علمی و مالی انجام شده در این حوزه توسط کشورهای صنعتی نشان از اهمیت این فناوری در سرنوشت اقتصادی جوامع در آینده ای نه چندان دور دارد. اگرچه کشور ما در زمینه زیست فناوری نوین گام های قابل تقدیری برداشته است ، اما هنوز در اغلب حوزه ها ، با مرزهای رقابت فاصله داریم. از این رو برای کاستن هزینه های بسیاری که در آینده مجبور خواهیم بود برای وارد کردن محصولات زیست فناوری متحمل شویم و برای داشتن سهم مؤثر در بازار تجارت زیست فناوری ، باید بتوانیم هرچه سریع تر توانمندی های لازم را در این فناوری بدست آوریم. این هدف بدون توجه به امر تحقیق و توسعه حوزه زیست فناوری و تدوین سیاست های مناسب و برنامه های راهبردی منسجم ، میسر نخواهد شد.

 ادامه دارد....

منبع :مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, :: 23:28 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 تأثیرات نماز و سجده بر بدن

از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره حکمت های سجده پرسیدند ، حضرت فرمود : سجده اول ، یعنی آنکه در ابتدا خاک بودم و چون سر از سجده بر می داری یعنی از خاک به دنیا آمدم. سجده دوم یعنی دوباره به خاک باز می گردم و سر برداشتن از آن ، یعنی در قیامت از قبر بر می خیزم و محشور می شوم.

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : چون سجده برای خداست پس نباید بر خوردنی ها و پوشیدنی ها که مورد توجه اهل دنیاست ، سجده کرد. سجده باید انسان را متوجه خدا سازدد نه شکم و لباس و مادیات.

در حدیث می خوانیم : دلیل سجده سهو برای هر کم و زیادی سهو و یا کلام و قیام و قعود نابجا ، آن است که ابلیس تو را گرفتار حواس پرتی کرده و در نماز تو خللی ایجاد نموده ، پس تو بعد از نماز دو سجده بجای آور تا بینی او را به خاک مالیده شود و بداند هر لغزشی ایجاد کند تو دوباره در برابر خداوند به سجده می افتی.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند : ظاهر سجده ، صورت گذاردن بر خاک از روی اخلاص و خشوع است ، اما باطن آن دل کندن از همه امور فانی و دل بستن به سرای باقی و رهایی از تکبر ، تعصب و تمام وابستگی های دنیوی است.

برخی از کارشناسان معتقدتد نماز خواندن تنها غذای روح انسان نیست ، بلکه جسم انسان ها را نیز تقویت می کند و آن ها را در مبارزه با مشکلات روزمره یاری می دهد. وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماند جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی مانند نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت  می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.

نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.

تقویت احشاء و ماهیچه های شکم ، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن ، سوء هاضمه و بی اشتهایی از دیگر خواص نماز خواندن و رکوع در نماز است.

مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت و گردن ، ساق پا و ران ها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمت های مختلف بدن سرعت می بخشد.

سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند.

سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه این غدد باعث حفظ شادابی ، زیبایی و طراوت پوست می شود.

سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها ، کمک به نفخ معده و روده و بهبود فتق ، از خواص نشستن بعد نماز است.



پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, :: 16:57 ::  نويسنده : عطیه رجائی
مرگبار ترین گونه های دریا را ببینید
اين 10 گونه مرگبارترين گونه هاي اعماق دريا هستند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، در اين مطلب با گونه هاي وحشت آفرين دريا آشنا مي شويم که با کم خطرترين آنها آغاز مي شود.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:31 ::  نويسنده : عطیه رجائی

عفونت ها به دستگاه عصبی آسیب می رسانند

وضعیت رشدی کودک در نتیجه ی وقوع یک بیماری خاص یا ضربه ی جسمی تغییرات چشمگیری پیدا می کند.
غفار رمضانی مشاور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ها و ضربه های جسمی آثار نامطلوبی بر رشد یا مهارت های کودک پس از آسیب می گذارد که گاهی با گذشت زمان آشکار می شود.
وی افزود:عفونت ها یکی از عواملی است که تاثیر زیادی برمغز کودک می گذارد و به دستگاه عصبی مرکزی او آسیب می رساند که این آسیب بعدها جدی تر به رشد شناختی کودک صدمه می زند.
وی در ادامه گفت:شناخته شده ترین علل صدمات سر که موجب بروز معلولیت های رشدی می شوند تشنج و تصادف با وسایل نقلیه است ولی صدمات سر در حوادث خانگی مثل از میز و پله افتادن پیش تر است.
وی در پایان تصریح کرد: به طور کل بیماری ها و صدمات جسمی یکی از علل آسیب کامل یا نسبی مغز است که گاهی اختلال هوشی و یادگیری را در کودک به وجود می آورد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی

درمان سستی لثه با برگ تمشک

میوه و برگ تمشک از جمله گیاهانی است که تاثیر زیادی در تقویت لثه ها و استحکام آنها در دهان دارد.
لاله نصیری ،جراح و دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران عنوان کرد: میوه و برگ تمشک از جمله گیاهانی است که تاثیر زیادی در تقویت لثه ها و استحکام آنها در دهان دارد.
وی در ادامه مطلوب خود افزود:درمانگران طب سنتی به افرادی که دچار سستی لثه هستند توصیه می کنند تا برگ تازه تمشک را در دهان بجوند و از میوه تمشک در فصل تابستان استفاده می کنند تا استحکام اولیه لثه ها را به دست آورند.
نصیری خاطرنشان کرد:جویدن برگ تمشک موجب درمان زخم ها و برخی التهاب های لثه نیز می شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 11:23 ::  نويسنده : عطیه رجائی