درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




هو المحبوب

سلام خدمت شما کاربران عزیز وبلاگ بیوتکنولوژی

خوشحال میشم نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده تون رو برای هر چه بهتر کردن این وبلاگ بدونم.

پس منتظر نظراتتون هستم. 

در ضمن خوشحال میشم اگر در نظر سنجی هم شرکت کنید.



جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, :: 11:21 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 

خواص درماني ليموترش

لیمو ترش سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

حمید رضا شمس، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانباشگاه خبرنگاران عنوان کرد: لیمو ترش سرشار از ویتامینC و پتاسیم است و از بیماری اسکوربوت جلوگیری می کند.
وی در ادامه مطلب خود افزود: لیمو ترش، سرگیجه را رفع می کند و اگر لیمو ترش با کمی عسل مصرف شود موجب آرامش می شود و دلشوره را برطرف می کند.
وی تصریح کرد: قندها، پلی ساکارید، اسید های عالی، چربی، کاراتنوئیدها، ویتامین هایB3 ، B2 ،A1 ، B مواد معدنی ، فلانوئیدها، لیمونوئید ها و اسانس از ترکیبات موجود در آب لیمو است.
وی خاطر نشان کرد: لیمو ترش از خونریزی جلوگیری می کند، موجب افزایش مقاومت بدن می شود و ضمن اینکه از عفونت ها جلوگیری می کند و آنتی اکسیدان قوی دارد./عط

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:21 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان‌ها ( antioxidant) ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند.به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند.
آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. لوتئین و زیگزانتین از مواد آنتی اکسیدانی هستند که در تخم مرغ وجود دارند.این مواد آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از بروز آب مروارید می‌شوند. از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن میتوان به ویتامین E اشاره کرد.
 
از جمله آنتی‌اکسیدان‌های رایج و غذاهای حاوی آن می‌توان به اینها اشاره کرد:
ویتامین C که در مرکبات و آب میوه؛ میوه‌های توتی و سایر میوه‌ها؛ سبزیجات به رنگ سبز تیره؛ فلفل قرمز و سبز.
ویتامین E که در روغن‌های گیاهی، غلات کامل، و سبزی‌های برگ‌دار سبز یافت می‌شود.
سلنیوم که در غلات کامل، اغلب سبزی‌ها، گوشت مرغ، تخم مرغ‌، و اغلب فراورده‌های لبنی یافت می‌شود.
بتاکاروتن که میوه‌ها وسبزی‌هایی مانند کلم براکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل سبز و قرمز، زردآلو، طالبی یافت می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 21:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 زنان پيش از بارداري توت فرنگي بخورند

توت فرنگي ميوه‌اي است كه در فصل بهار به بازار مي‌آيد و با توجه به خواص بسيار زيادي كه دارد، مصرف آن توصيه مي‌شود. به گزارش سرويس علمي پزشكيباشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه توت فرنگي سرشار از ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان است، افزود: اين ميوه منبع اصلي فولات يا اسيد فوليك است و به همين دليل مصرف آن در زنان، پيش از بارداري توصيه مي‌شود .

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان



یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:30 ::  نويسنده : عطیه رجائی

    نانوذرات پزشکان را در یافتن بیماریزاها یاری می‌کند

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی فنآوری جدیدی را در عرصه نانوتکنولوژی ایجاد کرده که ابزار حساس‌تر و سریع‌تر را برای یافتن بیماریزاها در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که با بیماری التهابی روده در ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تکنیک جدید نانوذرات همچنین می تواند برای یافتن سایر میکروبهایی به کار رود که قرنهاست دانشمندان را به چالش کشیده اند چرا که آنها در اعماق بافتهای انسانها پنهان شده و می توانند سلولها را به منظور حمله به سیستم ایمنی برنامه ریزی کنند.

این میکروبها سالها بعد دوباره ظاهر می شوند و می تواند مشکلات جدی سلامتی چون سل برای فرد ایجاد کنند. درحال حاضر روشهای آزمایشی برای یافتن این میکروبهای مخفی وجود دارد اما این روشها نیازمند زمان مدیدی برای تکمیل است و اغلب درمان موثر را برای هفته ها یا حتی ماه ها به تعویق می اندازد.

براساس گزارش ساینس دیلی، مانوئل پرز استادیار دانشگاه فلوریدای مرکزی و صالح ناصر استاد این دانشگاه و گروه تحقیقاتی آنها روشی را توسعه داده است که از نانوذرات پوشیده شده با شاخصه های DNA برای یافتن بیماریزاها استفاده می کند.

این تکنیک موثرتر و دقیق تر از روشهایی است که درحال حاضر حتی برای میزان اندکی از بیماریزاها مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله مهم تر این که مشخص شدن نتایج از این روش چند ساعت زمان نیاز دارد اما روش قبلی هفته ها و ماه ها به طول می انجامید.

نتایج تحقیقات این گروه در مجله علمی PLoS ONE منتشر شده است.

منبع : خبر گزاری مهر 



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:34 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تحقیقات 33 ساله؛

لکه‌های قهوه‌ای زرافه‌ها سن آنها را فاش می‌کند

با ثبت تغییرات رنگ میان زرافه‌های نر جوان و پیر تحقیقات 33 ساله در آفریقا نشان می‌دهد که سن زرافه‌های نر با نگاه به لکه‌های قهوه‌ای پوست آنها قابل تخمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات 33 ساله روی زرافه های نر در زامبیا، نشان می دهد که طرح آشنای لکه های قهوه ای روی بدن زرافه ها هرچه تیره تر باشد سن زرافه نیز بیشتر است. کارشناسان با مقایسه عوامل تغییرات رنگ می توانند سابقه ای از زندگی حیوانات ارائه دهند. آنها اظهار داشته اند که لکه های تیره تر را می توان به تغیرات تستسترون زرافه ها نیز نسبت داد.

براساس گزارش بی بی سی، فرد بی برکویچ از موسسه تحقیقات پریمیت و مرکز تحقیقات حیات وحش دانشگاه کیوتو ژاپل با همکاری فیل پری طبیعت شناس در این رابطه همکاری داشته است. لکه قهوه ای روی تن تمام گونه های زرافه ها با افزایش سن تیره تر می شود اما زمان دقیق این تغییرات نامشخص باقی مانده است. این تحقیقات نشان می دهند که پوشش زرافه های نر برای نخستین بار در سن هفت یا هشت سالگی آنها تغییر می کند و این لکه ها ظرف دو سال تیره تر می شوند.

 منبع : خبرگزاری مهر



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

بحث بسيار مهمي اكنون در جمع محققين نانوتكنولوژي nanotechnology در جريان است. اين بحث به نام جدل دركسلر-اسماليDrexler-Smalley debate خوانده ميشود، و برروي موضوع اسمبلي مولوكوليmolecular assembly متمركز است. اريك دركسلرEric Drexler بيست سال پيش نانوتكنولوژي را بنيانگذاري كرد، و رئيس هيئت مديره موسسه فورسايت است. ريچارد اسمالي از برندگان جايزه نوبل در شيمي و محقق نانوتكنولوژي در 10 سال گذشته بوده است، و بر روي امكانات كاربردي ننوتوب كربنيcarbon nanotubes كار كرده است.

 جالب است كه يكي از برجسته ترين نظريه پردازان عصر ما، كه از شخصيت هاي دانش هوش مصنوعي است، يعني ري كورزويل Ray Kurzweil، اين جدل دركسلر-اسمالي را با دقت مورد خطاب قرار داده است. مقاله كورزويل شرح جز به جز تكنيكي اين جدل است، و او به شكل علمي نشان ميدهد كه چرا مهم است كه از ديدگاه دركسلر حمايت شود. به نظر من، جدل دركسلر- اسمالي، اهميتي در فراسوي تعلقات عرصه هاي ويژه تحقيقاتي آن ها دارد، نظير بحث هاي مشابه 20 سال پيش در عرصه هوش مصنوعي، وقتيكه از سوئي مكارتيMcCarthy و مينسكيMinsky معتقد بودند هوش مصنوعي امكان پذير است، و از سوي ديگر، كساني نظير درايفوسDreyfus و سرلSearle، يا امكانAI را نفي ميكردند و يا آنرا خيلي ضعيف مي ديدند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 17:53 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 کول دیسکی کوچک برای رمزگشایی ژنوم کامل انسان در شش ساعت

 



این یک پیشرفت شگرف در سال ۱۹۹۵ بود: بعد از ۱۳ ماه دانشمندان بالاخره توالی ژنوم یک باکتری را به طور کامل به دست آوردند. و این روزها، به دام انداختن ژنها تنها با یک درایو USB طی چند ثانیه انجام پذیر است! 

این گجت جالب که MinION نامیده می شود، توسط Oxford Nanopore Technologies ساخته شده و دانشمندان تولید کننده آن می گویند که این ابزار از اواخر امسال با قیمت ۹۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. حالا دیگر پزشک ها می توانند آن را در جیب لباس شان همراه داشته و هرگاه که لازم شد، به راحتی ژن های ویروس ها و عوامل بیماری زا را شناسایی کنند. چیزی که به نظر غیر قابل باور می آید. 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 12:38 ::  نويسنده : عطیه رجائی

  دیسکاس قشنگ ترین ماهی آب شیرین

 قشنگ ترین ماهی آب شیرین باعتقاد اکثر کارشناسان ماهیهای دیسکاس هستند. دیسکاسها دارای انواع رنگاهی گوناگونند. مانند دیسکاس آبی، قهوه ایی، سبز که معمولا در 15 ماهگی بالغ می شوند. تمام شرایط و نگهداری و تکثیر آنها مشابه آنجل بهتر صورت می گیرد معمولا داخل گله خودشان همدیگر را انتخاب کنند.

 یکجفت مولد دیسکاس خوب از تخمها مراقبت می کنند. و معمولا هر 15 روز یکبار تخمریزی انجام می دهند. آب دیسکاسها باید دارای سختی 3 تا 5 درجه DH باشد و دمای آب آنها 27 درجه سلسیوس ثابت باشد. دیسکاسها تخمهایشان را روی اشیاء شیب دار می گذارند. معمولا 48 ساعت بعد از تخمگذاری تخمها باز خواهند شد.

لاروهای دیسکاس سه روز احتیاج به هیچ غذایی ندارند چون از کیسه زرده ایی مجهز که در زیر شکم دارند تغذیه می کنند.

از صبح روز چهارم بعد از تولد لاروها به بدن والدین خود می چسبند و از لعابی که از پوست آنها تراوش می شود تغذیه می شود تغذیه می کنند. بعضی معتقدند که تخمهای خراب و تجزیه شده که رشد باکتریها را همراه دارد می تواند غذای چند روز لاروهای دیسکاس باشد ولی چیزی که ثابت شده است حضور والدین در هر حالت برای غذا دادن و پرورش لاروهای دیسکاس کاملا واجب ضروری است. زمانیکه بچه ها بخوبی شنای آزاد پیدا کنند و بتوانند نوزادان میگو را بخورند می توان والدین را از آنها دور ساخت و مولدین را برای نوبت بعدی تخمریزی آماده ساخت

. تعویض آب به رشد و شادابی بچه های دیسکاس کمک می کند. زیرا آب دیسکاسها بر اثر مدفوع و غذاهای اضافی و مانده در آکواریوم آلوده و کمی اسیدی می شود که در نتیجه آب باعث سوختن لبه های باله و دم آنها خواهد شد. از طرفی دیگر بر اثر تبخیر آب املاح موجود در آب مانند نمکهای کلسیم و منیزیم باقی می مانند و آب را سنگین می کنند که برای دیسکاسها قابل تحمل نیست. بنابراین بهتر است همواره باندازه ایی که آب تبخیر می شود.

 به همان اندازه هم شما آب از آکواریوم خارج کنید. سپس آب آماده و مناسب اضافه کنید تا همواره تعادل بین املاح موجود در آب و سختی آب برای دیسکاسها برقرار باشد. (تمام نکات و شرایط مربوط به قسمت ماهی آنجل در مورد دیسکاسها صدق می کند)


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, :: 16:43 ::  نويسنده : عطیه رجائی

پشته های میان اقیانوسی

پشته های میان اقیانوسی 

انواع پشته های میان اقیانوسی بر اساس نرخ گسترش

پشته ها میان اقیانوسی را بر اساس سرعت گسترش به انواع کند با نرخ 1 تا 5 سانتی متر در سال، متوسط با نرخ گسترش 5 تا 9 سانتی متر در سال و تند با نرخ گسترش 9 تا 18 سانتی متر در سال تقسیم می کنند. هر سه نوع این پشته ها از نظر توپوگرافی، توزیع سنگها و نیز ساختارهای موجود با همدیگر فرق می کنند. اکثر دانش ما درباره ترکیب و ساختار کف اقیانوس از طریق مغزه های حفاری بیشماری که از این مناطق گرفته شده است، می باشد و این دانش از مطالعه سکانس های کف اقیانوسی که بر روی پوسته قاره ای رانده شده اند و تحت عنوان افیولیت آنها را می شناسیم، افزایش می یابد. افیولیت ها سکانس هایی هستند که حاوی سنگهای الترامافیک و مافیک و سنگهای رسوبی مناطق عمیق دریا می باشند. از طریق این سکانس ما می توانیم به نرخ گسترش پشته های اقیانوسی پی ببریم.

توپوگرافی پشته ها

در حالت دو بعدی پشته های با گسترش کند، یک فرو افتادگی محوری عمیقی دارند که 5/1 تا 3 کیلومر پایین تر از کف اقیانوس قرار دارد و یک توپوگرافی ناهموار گسله که تقریبا با محور پشته متقارن است در داخل فروافتادگی محوری، آتشفشانهای سپری به صورت متناوب قرار دارند، وضعیت قرار گیری آنها معمولا به صورت خوشه ای (Cluster) است.

پشته های با گسترش متوسط، توپوگرافی ملایمتری را نسبت به پشته های با گسترش کند نشان می دهند فرو افتادگی مرکزی در این پشته ها عموما بین 100 تا 200 مترعمق دارد و آتشفشانهای مرکزی تقریبا به صورت ممتد قرار دارند.

پشته های با گسترش سریع دره محوری ندارند. آتشفشانهایی که در مرکز ریفت قرار دارند بسیار پیوسته و ممتد هستند و فروافتادگی یا قله پشته کوچک است. توپوگرافی این رشته برخلاف نوع گسترش کند، هموار است.

پشته های اقیانوسی اگر چه در مقیاس های کوچکتر به صورت پیوسته هستند ولی در مقیاس های بزرگتر و ناحیه ای این پشته ها توسط گسلهای ترانسفورم جابجا می‌شوند و از حالت پیوستگی خارج می شوند.

سنگ شناسی پشته ها

از نظر سنگ شناسی، سنگهای الترامافیک موجود در پشته های با گسترش کند و سریع با هم متفاوت است. پوسته اقیانوسی ایجاد شده در حقیقت از ذوب بخشی گوشته فوقانی که ترکیب آن پریدوتیتی است، ایجاد می شود. اگر پریدوتیت با سرعت زیادی ذوب شود یا حجم ذوب زیاد باشد در این صورت سنگهای الترامافیک هارزبورژیتی را ایجاد خواهد کرد ولی اگر حجم ذوب کم باشد لرزولیتی خواهد بود. لذا در اقیانوسهای با گسترش کم که نرخ ذوب کم می باشد سنگهای الترامافیک ایجاد شده از نوع لرزولیتی ولی در اقیانوسهای با گسترش تند سنگهای تولید شده.

 


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:, :: 11:1 ::  نويسنده : عطیه رجائی