درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




ترفند جالب باکتری ها برای فرار از واکسن

محققان دانشگاه آکسفورد در یافته اند ، برخی باکتری ها نظیر «پنوموکوک» با تغییر شکل ظاهری باعث فریب سیستم ایمنی و فرار از واکسن می شوند.

به گزارش ایسنا عملکرد واکسن ، تعلیم دادن سیستم ایمنی برای حمله به عفونت های منحصر به فرد در بدن است ؛ به طور مثال عملکرد واکسن کزاز ساختن آنتی بادی در بدن برای هدف قرار دادن سم است.

به گفته دکتر روری باودن ، یکی از محققان دانشگاه آکسفورد ، بسیاری از واکسن ها عملکرد درستی دارند ، چرا که باکتری یا ویروس تغییر شکل نیافته را هدف قرار می دهند ، اما تغییر شکل ظاهری باکتری «پنوموکوک» (pneumococcus) باعث کاهش اثر بخشی واکسن در طولانی مدت می شود. عفونت با باکتری پنوموکوک باعث بروز مننژیت و ذات الریه می شود و سالانه 800 هزار کودک زیر پنج سال در اثر عفونت های پنوموکوکی جان خود را از دست می دهند. در بررسی های اخیر محققان دریافتند برخی باکتری های پنوموکوک با تغییر پوشش بیرونی خود ، سیستم ایمنی را فریب داده و از واکسن فرار می کنند و برای این کار از بخش هایی از DNA باکتری های مرده استفاده می کنند.



یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, :: 14:24 ::  نويسنده : عطیه رجائی

دانستنی هایی در مورد دندان عقل

یکی از رایج ترین مشکلات دختران و پسران جوان در رده سنی 19-18 سالگی تا حدود 30 سال ، دردسرهایی است که بابت دندان عقل متحمل می شوند. افراد مسن تر هم کمابیش با این مشکلات درگیر هستند ولی معمولاٌ مشکلات دندان عقل بیشتر در بیماران جوان دیده می شود. هر سال میلیون ها نفر بیمار که اغلب جوان هستند ، در کلینیک های دندانپزشکی در سراسر دنیا از شر دندان های عقل خود خلاص می شوند. بیماران کلافه معمولاٌ از شرایط عذاب آور دندان عقل می پرسند ، این دندان عقل اصلاٌ چیست؟ چرا اینقدر دیر در می آید؟ آیا حتماٌ باید آن را کشید؟ آیا جراحی اش درد دارد؟



ادامه مطلب ...


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 23:41 ::  نويسنده : عطیه رجائی
تصاويري از عجائب هفت‌گانه

 

چژودو در کره‌جنوبی

در جنوب شبه‌جزیره‌ کره، ‌جزیره‌ای آتشفشانی به نام چژودو وجود دارد. در دهانه کوه آتشفشان خاموش شده این جزیره، دریاچه‌ای زیبا شکل گرفته که مرکز پارک ملی جزیره چژودو است. جزیره چژودو به تازگی به فهرست عجایب هفتگانه طبیعت کره‌ زمین پیوسته است. این فهرست به ابتکار یک نهاد خصوصی به نام "عجایب هفتگانه تازه" منتشر شده است.‎

 



ادامه مطلب ...


شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 14:10 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کاهش ناگهانی وزن می تواند از علائم مراحل اولیه آلزایمر باشد

  پژوهشگران می گویند نتایج یک بررسی جدید نشان داده است افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر هستند خیلی بیشتر از افراد سالم ، دچار کاهش ناگهانی وزن می شوند. پیش از این ثابت شده بود که ممکن است مکانیسم تنظیم وزن افراد دچار آلزایمر ، مختل شود که در این صورت با کاهش وزن ناگهانی مواجه می شوند. البته این مسئله بر اساس پیشرفت بیماری و فرم آن متفاوت بوده است. این مطالعه روی 506 فرد داوطلب انجام شد. این شرکت کنندگان تحت آزمایشات تصویر برداری مغزی با تکنیک های پیشرفته و ارزیابی های مایع مغزی - نخاعی ، برای شناسایی نشانگر های زیستی سال ها پیش از بروز اولین علائم آلزایمر در مایع مغزی - نخاعی وجود دارند.

نتایج آزمایشات مشخص کرد گروهی از شرکت کنندگان که این نشانگرها را داشتند و هیچ مشکلی در تفکر و حافظه شان نداشتند و نیز مبتلایان به ناتوانی های متوسط ذهنی ، بیشتر دچار کاهش شاخص توده ی بدنی یا همان کاهش وزن می شدند.

متخصصان در این زمینه تأکید کردند: این یافته مشخص کرد که تغییرات مغزی ناشی از آلزایمر با تغییرات سیستماتیک سوخت و سازی در مراحل بسیار ابتدایی این بیماری ، مرتبط هستند.



پنج شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کشف پروتئین عامل سرطان پوست

پژوهشگران می گویند یک پروتئین موسوم به P-Rex1 را کشف کرده اند که با بروز خطرناک ترین نوع سرطان پوست (ملانوما) مرتبط است.

 

به گفته دانشمندان ، این پروتئین برای حرکت سلول هایی موسوم به ملانوبلاست ها مهم و حیاتی هستند. زمانی که این سلول ها دچار رشد غیر قابل کنترل می شوند ، سرطان پوست ملانوما بروز می کند. این دانشمندان دریافتند موش هایی که این پروتئین را نداشتند ، در برابر متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن) سرطان ملانوما مقاوم بودند. زمانی که محققان سلول های ملانومای انسانی و بافت سرطانی را از نظر این نوع پروتئین آزمایش می کردند ، مشاهده کردند P-Rex1 در اکثر موارد افزایش داشته است. این نشان می دهد که پروتئین مورد نظر نقش مهمی را در گسترش سرطان ایفا می کند. " چانینگ در" مجری این طرح گفت: سال ها پیش فهرستی از 82 پروتئین تهیه کردیم و بر روی P-Rex1 متمرکز شدیم و در نهایت متوجه شدیم جهش های ایجاد شده در ژنی موسوم به BRAF در بروز ملانوما نقش مهمی دارد.

داروی Vemurafenib با متوقف سازی تنظیم این پروتئین ، نخستین درمان آزمایشی هدایت شده برای جهش BRAF است ، اما این فقط در مرحله آزمایش است. هر چند آزمایش های بالینی نشان داده این درمان تأثیر مهمی در زنده نگه داشتن بیماران دارد.



چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:, :: 23:22 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 دانستنی های جالب در مورد عطسه

سیستم عصبی همه ی افراد به یک طریق یکسان سیم کشی شده است ، اما پیام هایی که در طول این عصب ها حرکت می کنند ، راه های متفاوتی برای رفت و آمد به مغز انتخاب می کنند و همین مسئله باعث می شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

« این انتقال عصب هاست که به مغزتان می گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید.»

عطسه کردن از بدنتان محافظت می کند

عطسه کردن بخش مهمی از فرآیند ایمنی بدن است که کمک می کند سالم بمانید. عطسه با پاک کردن بینی از باکتری ها و ویروس ها از بدنتان محافظت می کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می شود یا با محرکی روبه رو می شوید ، مرکز عطسه که در پایین ساقه ی مغز قرار گرفته است ، تحریک می شود و سریعاً پیام هایی برای بستن گلو ، چشم ها و دهانتان فرستاده می شود. سپس عضلات سینه تان شدیداً منقبض می شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می شوند. در نتیجه این هوا به همراه بزاق و ماده مخاطی با شدت از دهان و بینی تان بیرون می آید و این باعث عطسه کردنتان می شود.

عطسه سریع اتفاق می افتد

عطسه ها با سرعت 100 مایل در ساعت حرکت می کنند. یک عطسه می تواند 100,000 میکروب را وارد هوا کند. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتان که در مسیر بینی است ، اثر می گذارد و در نتیجه عطسه می کنید.

هیچ وقت در خواب عطسه نمی کنید

وقتی می خوابید ، اعصاب عطسه هم می خوابند و این یعنی وقتی خوابید ، معمولا عطسه نمی کنید.

ورزش ممکن است عطسه تان بیندازد

وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می آورید ، تنفستان زیاد می شود و در نتیجه ، بینی و دهانتان خشک می شود. به این ترتیب ، بینی شما با شروع به ترشح ، موجب عطسه می شود و به این طریق به این مسئله واکنش نشان می دهد.

نور آفتاب موجب عطسه کردن می شود

نور آفتاب باعث می شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نور آفتاب مسئله ای ارثی است ؛ این هم یک چیز دیگر که می توانید گردن پدر و مادرتان بیندازید.

چطور عطسه را متوقف کنید؟

با این که هنوز ثابت نشده است ؛ اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان ، می تواند چاره ساز باشد.

خرافات مربوط به عطسه

گذشته از این واقعیت های عجیب در مورد عطسه ، خرافات زیادی هم در مورد عطسه وجود دارد. به عنوان مثال ، درست نیست که وقتی که عطسه می کنید قلبتان می ایستد اما تنها قفسه سینه تان به خاطر عطسه منقیض می شود و ددر نتیجه ریتم قلبتان تغییر می کند اما توقف نمی کند. خیلی ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می کنید باید کاری که مشغول انجام آن هستید ، متوقف نموده و صبر نمایید. برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقاتتان می آید و برخی می گویند اگر گربه تان عطسه کند باران خواهد آمد. دعای خیر «عافیت باشید» بعد از عطسه از عقاید قدیمی است ؛ زیرا در گذشته عطسه را تجربه ای نزدیک به مرگ می پنداشتند و تصور می کردند که دعای خیر ، روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می کند. 



یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 19:51 ::  نويسنده : عطیه رجائی

آیا می دانستید که جمعیت جهان تا 50 سال آینده از مرز 9 میلیارد نفر خواهد گذشت؟

آیا می دانستید که ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض و انبساط 16 سانتی متر تغییر می کند؟

آیا می دانستید که بیشترین روزنامه در چین به چاپ می رسد. روزانه 100 میلیون یا 10% روزنامه جهان؟

آیا می دانستید که 1300 کره ی زمین در سیاره مشتری جای می گیرد؟

آیا می دانستید که وزن یک کوه یخی متوسط الحجم 20 میلیون تن است؟



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1390برچسب:, :: 23:24 ::  نويسنده : عطیه رجائی

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دستاورد های علمی کشور

...... رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت هاي علمي شگفت آور در بخش هاي هوا- فضا، پزشکي، راديو داروها، زيست فناوري، نانو فناوري، سلول هاي بنيادي و شبيه سازي،  داروهاي ضد سرطان، ساخت ابر رايانه ها، و انرژي هاي نو، تاکيد کردند: معتبرترين مراکز علمي دنيا، اين پيشرفتها را تاييد کرده اند و بر اساس گزارش سال 2011 ميلادي يکي از اين مراکز معتبر علمي، رشد علمي ايران سريعترين رشد علمي در دنيا بوده است. ........



ادامه مطلب ...


سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, :: 18:45 ::  نويسنده : عطیه رجائی

ارتباط داروي ديابت با كمبود ويتاميني

 

تبیان زنجان

در مطالعات مشاهده شده است كه بيماراني كه به صورت درازمدت مت‌فورمين - يكي از داروهاي مورد استفاده در درمان ديابت – مصرف مي‌كنند، در معرض خطر كمبود ويتامين B12 هستند؛ كه ممكن است با گذشت زمان اين كمبود شديدتر هم بشود.

به همين دليل محققين توصيه مي‌كنند كه در طول درمان درازمدت با مت‌فورمين وضعيت ويتامين B12 تحت نظر باشد تا بتوان از كمبود و عوارض آن پيشگيري كرد.

ويتامين B12 براي حفظ سلامتي سلولهاي عصبي و گلبولهاي قرمز خون ضروري است. اين ويتامين در گوشت، لبنيات، تخم‌مرغ، ماهي، صدف و غلات غني شده با اين ويتامين وجود دارد و همچنين مي‌توان آن را به صورت يك مكمل هم مصرف كرد.

علائم كمبود ويتامين B12 عبارتند از خستگي، تغييرات ذهني، كم‌خوني و تخريب عصبي (نوروپاتي).


واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-



شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 23:26 ::  نويسنده : عطیه رجائی

انواع سنگهای کیسه صفرا

انواع سنگهای کیسه صفرا 

کیسه صفرا مخزنی است برای ذخیره مایع صفرا که از کبد بداخل آن ترشح می شود. مایع صفرا سبز رنگ است و حاوی موادی است که برای هضم مواد غذایی کارآرائی دارد. بهنگام خوردن مواد چربی کیسه صفرا منقبض شده و صفرای داخل آن از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد اثنی عشر می شود کیسه صفرا در زیر کبد قرار دارد و توسط مجرائی به کبد وصل است.

صفرا مایعی است حاوی کلسترول و املاح که وقتی میزان کلسترول مایع صفرا از حدی بیشتر شود بعنوان هسته ای برای تشکیل سنگ عمل می کند و بتدریج سنگ یا سنگهائی در داخل کیسه صفرا ایجاد می شود سنگهای کیسه صفرا علائمی شامل تهوع و استفراغ و درد ناحیه بالای شکم خصوصاً درد زیر دنده های راست ایجاد می کند.



ادامه مطلب ...


شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: 23:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی