درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




معمای مغز

معمای مغز 

دانشمندان علوم اعصاب با وجود این پیشرفت‌ها، هنوز نمی‌توانند به پزشکان بگویند به چه قسمتی از مغز نگاه کنند تا دریابند فرد باهوش است یا نه.

 هایر می‌گوید: «افراد بسیاری وجود دارند که در رده عقب‌مانده‌های ذهنی قرار می‌گیرند اما مغزهای آنها در تصویربرداری یا کالبدشکافی، طبیعی به نظر می‌رسد.» تا به حال کد ژنتیکی خاصی کشف نشده است که با احتمال نابغه‌شدن فرد ربط داشته باشد.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:23 ::  نويسنده : عطیه رجائی

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم!!

استفاده از لیزر برای تغییر رنگ چشم!! 

 

پزشکی  ادعا می‌کند با یک جراحی کوتاه و 20 ثانیه‌ای لیزری می‌تواند رنگ چشم‌ها را از قهوه‌ای به آبی تغییر دهد....

شیوه درمانی جدید  با عنوان «چشمان درخشان» می‌تواند جایگزینی دائمی برای لنزهای رنگی چشم‌ها باشد.

در این شیوه درمانی از لیزر برای رنگدانه‌های قهوه‌ای رنگ ملانین از لایه بیرونی عنبیه استفاده می‌شود و به این شکل رنگدانه‌های آبی فرصت پیدا می‌کنند طی دو تا سه هفته جایگزین رنگدانه‌های قهوه‌ای شوند اما این جراحی غیر قابل بازگشت است زیرا رنگدانه‌های قهوه‌ای دیگر نمی‌توانند رشد کرده و جایگزین رنگ آبی شوند.

رنگ چشم افراد با چشمان قهوه‌ای رایجترین رنگ چشم در جهان به شمار می‌رود. افراد چشم آبی نیز در چشمان خود ملانین دارند اما این رنگدانه در پس عنبیه انباشته شده است، این به آن معنی است که چشم‌ها طول موج‌های طولانی‌تری از نور را جذب می‌کنند و طول موج‌های کوتاه‌تری را بازتاب می‌دهند.

این جراحی زیبایی سه هزار پوند هزینه خواهد داشت و تا 18 ماه آینده در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، با این همه به نظر می‌رسد این شیوه همچنان در حال سپری کردن دوران آزمایش‌های بالینی به سر می برد.


واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-



سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

درمان با نان از نگاه پیامبر (ص) و امامان معصوم

درمان با نان از نگاه پیامبر (ص) و امامان معصوم 

خواص نان

• پيامبر خدا(صلي الله عليه واله): « خداوند براي ما به نان برکت بده و ميان ما و آن جدايي ميفکن اگر نان نبود نه روزه گرفته بوديم نه نماز خوانده بوديم و نه واجبات را انجام داده بوديم .»

• پيامبر خدا(صلي الله عليه واله)  : «نان بهترين خوراکي شماست .»

• امام صادق (عليه السلام): « تن بر نان استوار شده است .»

مکارم الاخلاق



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 15:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کد ژنتیک سرطان های ریه و پوست رمز گشایی شداخبار علمی

محققان کد ژنتیک سرطان های ریه و پوست را که از انواع شایع سرطان است را به طور کامل رمزگشایی کرده اند. این دستاورد علمی امید محققان را برای بهبود روش های درمان انواع سرطان افزایش داده است.



 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 20:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

کاغذ دیواری ضد زلزله !!!

کاغذ دیواری ضد زلزله !!! 

پژوهشگران آلمانی نوعی کاغذ دیواری ساخته اند که از فروریختن دیوارها هنگام زلزله جلوگیری می کند و حتی می تواند قبل از وقوع زمین لرزه به ساکنان منزل هشدار بدهد.

به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین، این کاغذ دیواری که دانشمندان در موسسه فناوری کالسروهه در غرب آلمان آن را ساخته‌اند روی دیوارهایی که از آجر یا خشت ساخته شده چسبانده می‌شود و نوعی مقاومت افقی در برابر حرکات جانبی زمین در زمان وقوع زمین لرزه به این دیوارها می‌دهد.

موریتز اوربان پژوهشگر موسسه کارلسروهه که سرپرستی این پروژه را در اختیار دارد گفت: این کاغذ دیواری برای ساختمان‌های ساخته شده از آجر یا سنگ در مناطقی که زمین لرزه در آنجا زیاد روی می‌دهد بسیار مناسب است.

وی افزود،‌ با چسباندن این پوشش روی دیوار، در زمان زمین لرزه صرفا ترک‌های کوچکی در دیوار ایجاد می‌شود ولی جنس ماده به گونه‌ای است که از فروریختن آن جلوگیری می‌کند.

اوربان افزود: در زمان وقوع زلزله دیوارهای عادی متلاشی می‌شوند و حتی ممکن است کل ساختمان ریزش کند ولی ما با استفاده از این ماده دست‌کم می‌توانیم پیوستگی دیوار را حفظ کنیم.

در هر صورت زمین لرزه موجب ضعیف شدن دیوار می‌شود ولی این ماده از فروریختن آن جلوگیری می‌کند. این کاغذ دیواری هوشمند همچنین مجهز به حسگرهایی است که می تواند تکان‌های ضعیف را تشخیص دهد و ساکنان منزل را از وقع زلزله قبل از آغاز شدن تکان‌های شدید آگاه کند.

اوربان و همکارانش برای آزمایش پوششی که ساخته اند از جکهای هیدرولیکی برای ایجاد زمین لرزه در آزمایشگاه استفاده کردند. هرچند هنوز این کاغذ دیواری به بازار عرضه نشده است ولی در آلمان مورد توجه قرار گرفته است و این ماه توانست جایزه ابتکار در بخش صنعت را که دولت آلمان به بهترین ابداعات اختصاص می دهد به دست آورد.


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 20:42 ::  نويسنده : عطیه رجائی

نگاهی میکروسکوپی به گرده افشانی یا به عبارتی تولید مثل گلها و گیاهان... خارق العاده است.

گرده‌افشانی یا فرایند تولید مثل، فرایندی مهم در چرخه زندگی گلها و گیاهان دانه دار است. گرده افشانی یعنی فرایند انتقال گرده از پرچم، عضو نر گیاه یا گل به روی کلاله یا مادگی از همان نوع گل یا گل دیگری از همان گونه است.

با توجه به اینکه هاگ یا همان دانه‌های گرده، قدرت حرکت ندارند، انتقال یا گرده افشانی بوسیله حشرات یا باد و یا روشهای دیگر انجام می شود. روشی که در نهایت به آمیزش دو یاخته یا به عبارتی تولیدمثل گیاه منجر می شود.

گرده افشانی همان گرده هایی هستند که در هر بهار برای بسیاری از افراد دردسر ساز بوده و به نوعی ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند.

تبیان زنجان

دانه هایی از گرده گلی موسوم به ونوس مگس گیر



ادامه مطلب ...


سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: 14:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زمان انقلاب صنعتی و سال های پس از آن بزرگترین اختراعات بشر تولید شدکه برای انسان ها شناخته شده است و مطمئنا پیچیده ترین نوع اختراعات نیز هستند. اینها جزء تاریخ محسوب می شوند و ما هم بیشتر تمایل داریم که این مدل وسایل آسایش و راحتی را مربوط به زمان های جدید بدانیم. حال اگر بدانید تعداد زیادی از این وسایلی که ما هر روز استفاده می کنیم را انسان های هزاران سال پیش ساخته اند متعجب خواهید شد. در این مطلب لسیت 10 ختراعی را آورده ایم که مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند و اگر به طور مرتب هم از آنها استفاده نکنیم حداقل برایمان آشنا هستند. .........



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 28 دی 1390برچسب:, :: 22:14 ::  نويسنده : عطیه رجائی

* بزرگ ترین حیوانی که هنوز در جهان زندگی می کند، "وال آبی" است. طول بدن این حیوان تا 30 متر و پس از رشد کامل ،وزنی حدود 150 تن دارد.

* بلندترین حیوان جهان "زرافه" است. زرافه از ارتفاعی حدود شش متر به زمین نگاه می کند.

* "پیش زیان" هاکوچکترین حیواناتند.آنها به قدری ریزند که تنها با میکروسکوپ های قوی دیده می شوند.بعضی از "پروتوزوآ ها"آن قدر کوچکند که اندازه 5000 عدد از آنها کمتر از یک سانتی متر است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 12:26 ::  نويسنده : عطیه رجائی

۱ـ فیل از گوش هایش بعنوان تهویه هوا نیز استفاده می کند و دمای بدنش را توسط گوش هایش متعادل نگه می دارد.

 

۲ـ سگ ها دنیا را بی رنگ و مات می بینند ٬ آنها نزدیک بین بوده و تنها سایه های خاکستری رنگ را تشخیص می دهند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:17 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زندگي و مرگ ماهواره ها

زندگي و مرگ ماهواره ها 

هر ماهواره حامل تجهيزاتي است که براي انجام ماموريت خود به آن ها نياز دارد. براي مثال ماهواره اي که مامور مطالعه کائنات است مجهز به تلسکوپ و ماهواره مامور پيش بيني وضع هوا مجهز به دوربين مخصوص براي ثبت حرکات ابرها است. علاوه بر تجهيزات تخصصي، همه ماهواره ها داراي سيستمهاي اصلي براي کنترل تجهيزات خود و عملکرد ماهواره مي باشند. از جمله سيستم تامين انرژي، مخازن، سيستم تقسيم برق و ... . در هر يک از اين بخش ها ممکن است از سلول هاي خورشيدي براي جذب انرژي مورد نياز استفاده شود. بخش داده ها و اطلاعات نيز مجهز به رايانه هايي به منظور جمع آوري و پردازش اطلاعات به دست آمده از طريق تجهيزات و اجراي فرامين ارسال شده از زمين مي باشد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی