درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




هو المحبوب

با سلام

تدریس خصوصی زیست شناسی دبیرستان و پیش دانشگاهی در شهر های تهران و اراک . چنانچه مایل به شرکت در کلاس های زیست دارید به مدیریت وبلاگ ایمیل ارسال کنید.

با تشکر مدیریت وبلاگ



سه شنبه 21 مرداد 1393برچسب:تدرس خصوصی ، زیست شناسی ، دبیرستان, :: 22:11 ::  نويسنده : عطیه رجائی

Making a Flu Vaccine Without the Virus

sn-fluvirus.jpg

 

A new vaccine strategy could make flu shots cheaper, safer, and easier to produce. Using synthetic messenger RNA (mRNA) instead of proteins purified from viruses, German scientists have shown they can protect mice, ferrets, and pigs against influenza. "This is a very interesting new approach," says Hans-Dieter Klenk, a virologist at the University of Marburg in Germany who was not involved in the work. 

Now, most flu vaccines consist of hemagglutinin and neuraminidase, the two proteins covering the surface of the virus. To produce these molecules, the three predominant influenza strains are cultured in fertilized chicken eggs or, increasingly, in cell culture. Virus is then harvested and broken up so that the two proteins can be purified



ادامه مطلب ...


سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, :: 11:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی

هو المحبوب

سلام

از تمامی دوستان برای کاری فوق العاده جالب دعوت به عمل می آید:

اگه مطلب علمی خوندی که برات جالب بود و دوست داشتی دوستات هم اون مطلب بخونن می تونی برای ما ارسال کنی.

راستی این مطالب با نام خودتون در وبلاگ قرار میگیره.

منتظر مطالب جالب و جذابت علمیتون هستم.

پست الکترنیکی مدیریت رو هم دارید ؛ مطلابتون رو به این پست ارسال کنید.

(توجه : در هنگام ارسال مطلب موارد زیر را رعایت کنید:

ذکر نام و نام خانوادگی - رشته و مقطع تحصیلی - دانشگاهتون)



شنبه 27 آبان 1391برچسب:, :: 23:7 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

 

2.2.5        صنایع نساجی (زیست فناوری سفید)

کاربردهای زسیت فناوری در صنعت نساجی از حدود صد سال قبل با به کارگیری آنزیم های آمیلاز استخراج شده از مالت برای زدودن آهارهای نشاسته ای آغاز شد. با پیشرفت صنایع نساجی و ضرورت کاهش هزینه ها در تولید انبوه ، زیست فناوری راه حل های فزاینده ای را به این صنعت ارائه داده است. استفاده از ابزارهای کنترل ، آنالیز و شناسایی همچون زیست حسگر ها به منظور شناسایی رنگ ، شناسایی الیاف گرانبها از سایر الیاف و تولید صافی ها و پوشش های محافظ در صنعت نساجی ، اصلاح مواد خام مثل پنبه ، پشم و کتان ، کرم ابریشم و تولید مواد جدید از جمله بیوپلیمرها و نیز فرآیندهای آنزیمی برای آماده سازی ، محافظت و بهبود کیفیت پارچه های تولیدی از نمونه دستاوردهای زیست فناوری در صنعت نساجی است.

کاربرد زیست فناوری در صنایع مختلف که منجر به تولید فرآورده های گوناگون با صرف هزینه و انرژی کمتر ، ضایعات اندک و کمترین اثر مخرب بر محیط زیست می شود موجب شده است که این فناوری به یکی از پاک ترین و در عین حال سودآورترین بخش های صنعت شهرت یابد و امکان تولید فرآورده هایی که قبلاً وجود داشته یا تهیه دشواری داشته است فراهم شود.

 

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

 



یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.4        زیست فناوری در نفت ، گاز ، پتروشیمی (زیست فناوری خاکستری)

استفاده از زیست فناوری در این صنعت بحث جدیدی است که در سال های اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. نمونه بارز آن را می توان در ازدیاد برذداشت از مخازن نفت به وسیله میکروارگانیسم ها مشاهده کرد. از آنجا که پس از استخراج اولیه و ثانویه نفت قسمت قابل توجهی از آن در چاه ها باقی می ماند ، روش های مختلفی به منظور استخراج مابقی نفت به وجود آمده است که از آن جمله می توان به توسعه روش های زیستی و استفاده از باکتری های مقاوم به حرارت و فشار نام برد. مباحث ظریف تر در استفاده از توانمندی های زیست فناوری در صنعت شامل زمینه های مختلفی است که از آن جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          ارتقای کیفی محصولات نفتی که مهمترین آنها حذف گوگرد و نیتروژن و فلزات سنگین برای بهبود کیفیت نفت استخراجی است.

-          تشخیص مناطق حاوی مواد هیدروکربنی و نفتی به کمک شناسایی میکروارگانیسم های خاصی که در این محل ها زندگی می کنند و منبع تأمین انرژی مورد نیاز برای حیات آنها نفت ، گاز و سایر مشتقات موجود در این مخازن است.

-          تسهیل انتقال نفت در لوله ها با روان تر کردن این محصولات به کمک میکروارگانیسم هایی که از مواد سنگین موجود در نفت خام به عنوان منبع غذایی استفاده کرده و آنها را به ترکیبات ساده تر تبدیل می کنند.

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 18:7 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.3        زیست فناوری و محیط زیست (زیست فناوری خاکستری)

حذف مؤثر آلاینده های خطرناک از محیط زیست با استفاده از ارگانیسم های پالایشگر و استفاده از فنون حفظ ، نگهداری و بهره برداری مناسب ذخایر ژنتیکی از جمله کاربردهای زیست فناوری در زمینه محسط زیست است. از جمله کاربردهای زیست فناوری در زمینه محیط زیست می توان استفاده از فنون حفظ ، نگهداری و بهره برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی و نیز مطالعه و توسعه تنوع زیستی و حفاظت از گونه های در حال انقراض و حتی بازگرداندن گونه های منقرض شده نام برد.

پهنه جغرافیایی گسترده و تنوع اقلیمی کم نظیر و موانع طبیعی گوناگون سبب شده است تا در طول زمان تنوع ژنتیکی بی نظیری در کشور ایجاد و تثبیت شود و کشور ایران در زمره مناطق منحصر به فرد از لحاظ تنوع زیستی قرار گیرد. با توجه به غنای گونه ای در گشور ، اتخاذ تدابیری برای حفاظت از آنها ضروری به نظر می رسد. اولین اقدام در این راستا شناسایی دقیق گونه ها با استفاده از تکنیک های نوین است.

زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. تکنولوژی های فعلی مشکلات بسیاری را فراره زندگی بشر قرار داده است. آلودگی های زیست محیطی ، حجم زیاد زباله ها و مواد زائد غیر قابل تجزیه ، آۀودگی بیش از حد هوا ، از بین رفتن تدریجی لایه ازن ، بروز تغییرات شدید جوی ، افزایش دمای زمین ، بالا رفتن سطح آب اقیانوس ها و دریا ها ، همه پیامد های ناگواری است که علم و تکنولوژی حاکم در اثر بی توجهی و استفاده نا صحیح بشر برای ما به ارمغان آورده است.

پدیده زیست پالایی (Bioremediation) از جمله روش های بیوتکنولوژیک به معنای به کارگیری موجودات زنده برای حل مشکلات زیست محیطی است و شامل هر فرآیندی می شود که طی آن موجود زنده به کار گرفته می شود تا محیط زست آلوده را به حال اصلی و اولیه خود برگرداند.

به طور خلاصه استفاده از زیست فناوری در پاکسازی محیط زیست را می توان به این شکل بیان کرد : حذف مؤثر آلاینده های خطرناک از محیط زیست از جمله آلاینده های نفتی ، سموم شیمیایی آلاینده های حاصل از صنایع مانند فلزات سنگین و دیگر آلاینده های هوا ، آب و خاک با استفاده از میکروارگانیسم ها یا گیاه های پالایشگر که قادرند این آۀاینده ها را مصرف کرده و آنها را به ترکیبات غیرسمی تبدیل کنند.

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 17:59 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.2        زیست فناوری پزشکی (زیست فناوری قرمز)

تأمین سلامت و بهداشت جمعیت 6 میلیاردی کره زمین از طریق تولید داروهای نوترکیب و واکسن ها ، تشخیص سریع تر و مؤثر تر بیماری های گوناگون از جمله بیماری های ژنتیکی و دستیابی به روش های کم هزینه برای درمان بیماری ها و یافتن درمان بیماری ها و یافتن درمان بیماری های صعب العلاج از قابلیت های زیست فناوری پزشکی است.

در طی سال های طولانی ، کنترل و مداوای بیماری ها با فرستادن دارو به بدن بیمار به کمک قرص ، کپسول ، آمپول ، محلول های خوراکی و پمادها صورت پذیرفته است. اگرچه این روش ها هنوز هم به صورت گسترده ای کاربرد دارند ، اما در مواردی که دوره معالجه طولانی مدت است و مقدار داروی وارد شده به بدن هم باید زیاد باشد ، با مسائل و مشکلاتی همراه است. یکی از مشکلات کنونی مصرف داروها ، نوسانی بودن سطح دارو در بدن است که فرد را مجبور به مصرف دارو در فواصل معین می کند. این امر علاوه بر اینکه بدن را هر بار با نوسان های نامطلوب و مضر روبرو می سازد در مواردی که بیماران باید در یک دوره طولانی مدت آن دارو را مصرف کنند خسته کننده خواهد بود و اغلب آنان فراموش می کنند دارو در زمان تعیین شده مصرف کنند. افزون براین ، مواد دارویی می توانند بر روی برخی از اعضای دیگر بدن با عوارض جانبی همراه باشند. سمیت و آثار زیان بار داروهای شیمی درمانی بر سیستم عصبی و دفاعی بدن ، عوارض برخی داروها داروهای خوراکی بر معده و کلیه و نیز دفع سریع بسیاری از این داروها از بدن بدون آنکه اثر درمانی خود را اعمال کرده باشند ، از جمله مسائلی است که در روش های رایج مصرف دارو پاسخی برای آن وجود ندارد. به منظور غلبه بر این مشکلات ، در چند دهه گذشته حامل ها و نانوحامل هایی از جنس پلیمر یا چربی به وجود آمده که دارو در آن ها قرار گرفته و به بدن فرستاده می شوند. دانش زیست فناوری تلاش دارد ساملنه هایی برای انتقال دارو به بدن طراحی کند که زیست سازگار باشند ، برای بدن عوارض جانبی ایجاد نکنند و مهمتر از همه اینکه دارو تحت سرعت مشخص یا در مکان مشخص ، برحسب نیاز بدن یا نوع بیماری از این حامل ها رهایش شود. به این ترتیب انتقال دارو بهبود می یابد ، رهایش حتی در نقاط ویژه ای از بدن که انتقال دارو به صورت معمولی ممکن نیست (مثل مغز) قابل انجام است و آثار سمی برخی داروها مثل داروهای ضد سرطان در تمام بدن پخش نمی شود که منجر به ریزش مو و کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن شود و فقط در همان محدوده تومور ، دارو رهایش می شود.

در بخش مهندسی پزشکی نیز زیست فناوری توانسته با کمک طراحی حامل های پلیمری که نانوذراتی مثل طلا ، نقره ، آهن و کادمیم سولفات (مورد استفاده در عکسبرداری و ردیابی) را حمل می کنند تصویربرداری را دقیق تر کند و سرعت تشخیص را افزایش دهد و آثار سمی این نانوذرات فلزی که برای عکسبرداری به بدن وارد می شوند را کاهش دهد.

مهندسی ژنتیک به عنوان یکی از پایه های اصلی زیست فناوری پزشکی توانسته است دورنماهای تازه ای را در پزشکی و درمان بگشاید. مشخص ترین کاربرد آن تولید انواع پروتئین ، مثلاً هورمون ها و فاکتورهای رشد است. می توان ژن هایی که این پروتئین ها را تولید می کند به DNA موجودات دیگری مثل باکتری ، گوسفند یا گاو وارد کرد. اگر DNA نوترکیبی را که به این شکل به وجود آمده است به باکتری وارد کنند ، با رشد و تقسیم سلولی ، باکتری های جدید دیگری به وجود می آیند که همگی آنها دارای ژن تولید این پروتئین در DNA خود هستند. این فرآیند را اصطلاحاً کلون کردن می گویند. در حال حاضر کلون سازی حیواناتی چون گوسفند و گاو نیز توسط مهندسی ژنتیک دسترس پذیر شده است. DNA نوترکیب حاوی ژن پروتئین را به سلول تخمک حیواناتی مثل گوسفند وگاو انتقال می دهند. سپس این سلول تخمک به رحم گوسفند یا گاو مادر ، سرانجام بزغاله یا گوساله ای به وجود می آید که دارای ژن آن پروتئین در بدن خود است. چنین گوسفندی یا گاوی در تمام زندگی اش تولید کننده آن داروی پروتئینی خاص خواهد بود که به راحتی می توان آن را از شیر این حیوانات استخراج کرد.

همچنین تولید بافت ها و اندام های جدید در آزمایشگاه برای پیوند زدن ، از دیگر موضوعاتی است که در زیست فناوری پزشکی در حال پیگیری است و آینده امیدوارکننده ای برای آن پیش بینی می شود.  

ادامه دارد....

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

 



سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 17:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.2.1        زیست فناوری کشاورزی (زیست فناوری سبز)

در قرن حاضر افزایش بی رویه جمعیت و نیاز به تأمین مواد غذایی باعث شد در زمینه علوم کشاورزی و مواد غذایی شاهد یک گذر جدی و اجتناب ناپذیر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته و به کارگیری روش های نوین زیست فناوری در تولید محصولات زراعی و دامی باشیم. در این حوزه ، زیست فناوری به دو دسته گیاهی و حیوانی تقسیم می شود. بیوتکنولوژی گیاهی ، کاربردهای حال و آینده مهندسی مواد خام حاصل از گیاهان است که شامل عملکرد محصولات ، تغییر ترکیب محصول (اسیدهای چرب ، پروتئین ها ، طعم ، رنگ و...) بهبود ترکیب تغذیه ای ، تبیین ژن های جدید (پروتئین ها ، سیستم تثبیت نیتروژن) ، بهبود قابلیت نگهداری (انبارداری ، طول عمر نگهداری) کاهش مراحل فرآیند و بهبود مقاومت می باشد. در بخش بیوتکنولوژی حیوانی نیز هدف بهبود کیفیت مواد غذایی از جمله بالا بردن میزان به طور مثال شیر و گوشت حیوانات ، بهبود مقاومت در برابر بیماری ها و تولید گوشت و شیر بهتر است. تاکنون گیاهان زراعی تراریخته پرمحصول و مقاوم مانند ذرت ، برنج ، سویا ، گوجه فرنگی و گندم تولید شده و روش های نوین زیست فناوری در افزایش تولید شیر و گوشت دام مؤثر واقع شده اند. به طور کلی عمده ترین کاربردهای زیست فناوری کشاورزی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد :

-          ایجاد گیاهان مقاوم به حشرات و آفت ها

-          ایجاد گیاهان تحمل کننده علف کش ها

-          ایجاد گیاهان مقاوم به بیماری های ویروسی و قارچی

-          ایجاد گیاهان مقاوم به شرایط مانند سرما ، گرما و شوری

-          ایجاد گیاهان دارای ارزش های غذایی ویژه و با طعم و عطر بهتر

-          ایجاد گیاهان دارای خاصیت درمانی – پیشگیری

-          ایجاد گیاهان دارای خصوصیت متابولیکی تغییر یافته مانند رشد سریع و راندمان کشت بالاتر

-          ایجاد دام های تراریخته دارای خصوصیات ویژه ای مانند تولید شیر زیاد یا گوشت کم چربی

-          ایجاد جانورانی که به عنوان کارخانه تولید آنتی بادی و واکسن و دارو عمل کنند

-          ایجاد ماهی ها و سایر دام هایی که با سرعت زیاد رشد می کنند.

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 16:57 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

2.      زیست فناوری نوین

در تقسیم بندی زمانی می توان سه دوره را برای تکامل زیست فناوری قائل شد:

Ø      دوره تاریخی که بشر با به کار گیری ناخودآگاه فرآیند های زیستی به تولید محصولات تخمیری مانند نان ، لبنیات ، سرکه ، نوشیدنی های الکلی و... پرداخت.

Ø      سال های نخست قرن بیستم که انسان با به کار گیری آگاهانه فنون تخمیر و کشت ریزسازواره ها (میکروارگانیسم ها) در محیط های مناسب و سپس استفاده از دستگاه های تخمیر (فرمانتور ها) برای تولید آنتی بیوتیک ها ، آنزیم ها ، مواد غذایی و سایر ترکیبات به گسترش این علم در حوزه زیست فناوری سنتی پرداخت.

ادامه دارد....

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی



ادامه مطلب ...


سه شنبه 21 شهريور 1391برچسب:, :: 16:49 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 تا به حال اعضای بدنتان را با کوچک ترین جزئیاتشان دیده اید؟

 در اینجا تصویر جالب و شگفت انگیز (حتی شاید ترسناک) 25 عضو بدن را که در زیر یک میکروسکوپ الکترونی قرار گرفته اند مشاهده می کنید.

1. مژه ها
 


ادامه مطلب ...


دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, :: 23:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد